Produkty sa mi páčia, ale nie multi-level marketing… (alebo ja a MLM)

Aj by som si tie zelené produkty kúpil/a, ale nechcem podporovať multi-level marketing… 

Takto asi uvažujete mnohí. Mať zdravé telo či domácnosť so skvelými produktami sa vám celkom pozdáva… ale kúpiť si to cez nejakého registrovaného poradcu? Alebo sa dokonca registrovať sám? Brrrr, nie, ďakujem, nechcem, nerada podporujem multi-level…

Ja som to mala podobne, i keď nie v tak extrémnej verzii. Vedela som, že zelené potraviny Green Ways (GW) chcem.  A veď nie raz som si objednala niečo z Oriflame či Avon (áno, aj toto sú multilevely, ak ste to doteraz niekto netušili) a nezabilo ma to, že si na mne niekto „zarobil“. Zuzanu, ktorá mi predstavila zelené potraviny GW, som poznala ako šikovnú bývalú študentku. Povedala som si, tak nech si na mne zarobí… A keď mi vysvetlila, že registráciou môžem mať zelené potraviny o štvrtinu lacnejšie, pričom z registrácie neplynie žiadna povinnosť, hneď na zmluve je uvedené, že žiadne mesačné posielanie balíkov, ktoré musím prevziať a jediné, čo treba, je raz do roka objednať, aby mi registrácia neprepadla. Povedala som si, že toto je dobrý obchod – ona bude mať z mojej objednávky nejaké body, ktoré sa jej na konci mesiaca zmenia na províziu, ja budem mať top produkty lacnejšie. To prežijem, aj keď MLM nemusím. A vlastne, asi si to tá Zuzana aj zaslúži, na mne „zarobiť“ – veď mi všetko vysvetlila, trpezlivo odpovedala na moje otázky a sľúbila, že ma bude úvodnou fázou sprevádzať, aby som nemala prudký detox.

Zelené potraviny GW sa rýchlo osvedčili v našej rodine, písala som tu už viacero blogov o MNEMANŽELOVI, či MAME. Aj kamarátky sa začali pýtať, čo robím, že žiarim, že som plná energie, že som schudla… A tak som začala rozprávať o zelených potravinách a posúvať ich ďalej. Ani som nevedela ako a začala som okolo seba budovať sieť spokojných spotrebiteľov zelených potravín. Vlastne som robila sieťový marketing, čiže MLM. Moje prvé výhody boli, že som pre seba mala produkty zdarma. Zdarma? Ale veď som tiež ľuďom všetko vysvetľovala, odpovedala, pátrala o účinkoch zelených potravín na ich diagnózy, sprevádzala ich úvodnou fázou, ale aj po tom – stále som tu pre nich, kedykoľvek sa môžu poradiť ohľadne „zelenáčov“. Hodiny a hodiny času, ktoré neľutujem, pretože viem, že tým posúvam dobré ďalej, do ďalších rodín. Žeby som tie produkty „zdarma“ vlastne odpracovala? Žeby ten MLM bol práca ako každá iná? Začala som sa nad tým zamýšľať, čo je ten multi-level? Však idem do obchodu a tam je tých levelov o dosť viac ako v MLM:

MLM obchod je vlastne forma priameho predaja. Jeho podstatou je skrátenie distribučného reťazca na minimum. Výrobca vytvára podmienky pre samostatné podnikanie nezávislých priamych poradcov, resp. pre samoodberateľov/spotrebiteľov. Áno, vzniká tak viac úrovňová štruktúra, ktorá je však účinnejšia a lacnejšia než klasický distribučný reťazec veľkoskladov, veľkoobchodov a reklám. Že prečo sú potom produkty predávané cez MLM tak „drahé“? NAPÍŠ MI 🙂

A prečo MLM voláme pyramída? Veď všetko okolo nás je pyramída: rodina, firma, cirkev, škola či štát. Vždy je na čele jeden (hlava rodiny, šéf, pápež, riaditeľ, prezident) a pod ním je niekto, napr. vo firme nejaký ten top manažment alebo vedúci oddelení či tímov a potom zamestnanci.

A teda aj MLM je pyramída. A podľa mňa jediná spravodlivá pyramída. Prečo? To už je na ďalší blog… Alebo na diskusiu – NAPÍŠ MI, ak chceš vedieť viac o etickom sieťovom marketingu. Nateraz len toľko, že v iných pyramídach môže byť na vrchole len jeden – ako na strmom štíte. Ale v etickom MLM sa vrchol mení na stolovú horu a na jej vrchole môže byť mnoho šikovných ľudí, ktorí sa delia o úspech.